Rudeskift

Rudeskift kan teoretisk foretages af alle både på eftermarkedet og det autoriserede marked. Det kræver ingen særlig uddannelse og der er ingen industristandarder for rudeskift.

Det betyder, at det alene er op til den enkelte leverandør at sikre den korrekte kvalitet af både ruder, tilbehør og lim samt, at bilfabrikkens forskrifter følges.

Dette er essentielt for, at bilen bevarer fabriksgarantien. Fabriksgarantien er ved EU-lov bevaret, når en leverandør sikrer brug af OE* tilsvarende materialer samt følger bilfabrikkens forskrifter.

Med et rudeskift hos Carglass® er du sikret, at både kvalitet og service er i top. Vi bruger altid OE-tilsvarende materialer og monterer altid efter bilfabrikantens forskrifter.

*OE betyder Original Equipment og refererer til de materialer/reservedele, bilen er født med.

Kalibreringer

Kalibreringer

Kvalitet

Kvalitet

Kvaliteten af ruderne

Carglass® køber kun ruder fra glasfabrikker, der dels i forvejen leverer til bilfabrikkerne og dels garanterer, at kvaliteten er OE-tilsvarende.

Det betyder i praksis, at rudens mål, tykkelse, krumning, farve og funktioner som f.eks. varmedæmpende, lyddæmpende m.fl. er af samme kvalitet som en OE-rude.

Kvaliteten af selve rudeskiftet

Hos Carglass® bliver alle rudeskift udført efter bilfabrikkens forskrifter, som alle teknikere har adgang til. Dertil har Carglass® meget stringente og fastlagte procedurer for hvert rudeskift, der sikrer ensartet kvalitet samt overholdelse af bilfabrikkens forskrifter.

Garantien på selve rudeskiftet ligger naturligvis hos Carglass® men det påvirker ikke på nogen måder fabriksgarantien, at Carglass® skifter ruden.

Garanti på rudeskift

Garanti på rudeskift

Om Carglass®

Carglass® er en del af koncernen, Belron®, der opererer i 40 lande, og i 2024 betjente vi mere end 16 mio. kunder og udførte 10 mio. rudeskift. Carglass® garanterer, at alt glas er af OE-tilsvarende kvalitet samt at bilfabrikkens forskrifter altid overholdes, når ruden skiftes.

Det er kundens garanti for et sikkerhedsmæssigt korrekt udført rudeskift, der samtidig sikrer bevarelse af fabriksgarantien.

ADAS

ADAS

Køreassistentsystemer

Langt de fleste biler har i dag et eller flere køreassistentsystemer som eksempelvis adaptiv fartpilot, vejskiltegenkendelse, automatisk nødbremse m.fl. Mange af disse systemer har et kamera tilknyttet. Hvis kameraet sidder i forruden, betyder det oftest, at det skal nulstilles, også kaldet rekalibreres, efter et rudeskift og dette er i overensstemmelse med bilfabrikkens forskrifter. Undlader man en rekalibrering, risikerer man at kamera ikke læser omgivelserne korrekt og det kan få fatale konsekvenser for brugerne af bilen.

Selvom der ikke er nogle fejlmeldinger eller lamper der lyser, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at kamera virker korrekt. Man må derfor ikke undlade at rekalibrere et kamera, hvis det er påkrævet i bilfabrikkens forskrifter.

Rekalibrering af kamera til køreassistentsystemer

Carglass® har udstyr til den nødvendige og påkrævede rekalibrering af 99% af alle biler, der kører i Danmark. De få, Carglass® ikke rekalibrere, vil Carglass® henvise hele rudeskiftet til det et autoriseret værksted.

Carglass® oplyser altid kunden om, at rekalibrering er nødvendigt samt typen af rekalibrering. Nogle rekalibreringer skal foretages på et af Carglass® værksteder og her kan et rudeskift ude hos kunden ikke tilbydes. Men alt dette klares, inden rudeskiftet bookes ind, så kunden ved det.

Rekalibrering af kamera

Rekalibrering af kamera

Risici uden rekalibrering

Vigtig information

Carglass® oplever situationer, hvor et værksted oplyser til en kunde, at “så længe systemerne ikke melder fejl” er rekalibrering ikke nødvendigt. Det er IKKE korrekt – hvis bilfabrikkens forskrifter anviser rekalibrering efter et rudeskift, må dette ikke undlades – heller ikke selvom der ingen synlige fejl er.

Carglass® sikrer via en intern database altid at have tilgængelig viden om bilfabrikkens forskrifter og vejleder kunderne ud fra den.

Kunder, der oplever ovenstående, bør insistere på rekalibrering og kan altid kontakte Carglass® for at få tilsendt en kopi af bilfabrikkens forskrifter som dokumentation for den påkrævede rekalibrering.

Hvis noget fejler?

Det sker i sjældne tilfælde, at Carglass® af forskellige årsager ikke kan skifte ruden og/eller rekalibrere kamera. Det kan være hvis:

Der er fejl på kamera inden arbejdet påbegyndes. Inden et rudeskift udlæser Carglass® elektroniske fejl på bilen. Hvis der er fejl på det kamera, som Carglass® efter rudeskiftet skal rekalibere, skal den fejl rettes, før ruden må skiftes.

Det betyder, at Carglass® henviser kunden til et autoriseret værksted for udbedring af fejlen, hvorefter Carglass® meget gerne skifter ruden. Nogle gange handler det kun om en nulstilling af fejlen, men det er ikke noget, Carglass® kan gøre med det udstyr, de bruger.

Rekalibreringen efter et rudeskift fejler og kamera kun kan rekalibreres ved hjælp af udstyr fra et autoriseret værksted. Her henviser Carglass® kunden til et autoriseret værksted for rekalibrering (Carglass® betaler for denne udgift!) og kunden oplyses om af sikkerhedsmæssige årsager ikke at stole på assistentsystemerne før efter rekalibreringen.

Q&A

Spørgsmål eller kommentarer?

Er der nogle ting, du ikke kan finde svar på her eller blot har en kommentar til det, så er du velkommen til at sende os en mail

Konstatering af fejl på kamera før rudeskift?

Spørgsmål

Carglass® konstaterer fejl på kamera, inden rudeskiftet foretages og beder kunden kontakte sit værksted for udbedring af fejl, før rudeskiftet kan foretages. Hvorfor sker det?

Svar

Carglass® er en del af eftermarkedet og det betyder bl.a., at Carglass® bruger udstyr til rekalibrering, der er begrænset til rudeskift og ikke kan bruges til at rette evt. fejl på bilens sikkerhedssystemer. Udstyret bruges alene til at sikre, at der ikke er fejl på kamera, før rudeskiftet påbegyndes og efterfølgende til at rekalibrere kamera.

Fejl på kamera kan være ubetydelige og blot noget et autoriseret værksted kan slette men det kan også betyde, at der reelt er en fejl på kamera, der skal udbedres. Fejlen kan også medføre, at Carglass® ikke kan rekalibrere kamera efter rudeskiftet.

Da Carglass® udstyr ikke kan afklare dette, er det derfor vigtigt, at evt. fejl håndteres på et autoriseret værksted, før rudeskift påbegyndes for dermed at sikre, at rekalibrering efter rudeskiftet kan gennemføres.

Betaling: Fejlretning af kamera er ikke en del af dækning af rudeskiftet og kunden skal derfor selv afregne værkstedet for sletning/udbedring af fejlen på kamera.

Rekalibrering fejler efter rudeskift?

Spørgsmål

Carglass® skifter ruden, og den efterfølgende rekalibrering hos Carglass® fejler, og kunden henvises derfor til et autoriseret værksted for rekalibrering. Hvorfor sker det, og hvem betaler?

Svar

Da Carglass® udstyr er skabt til eftermarkedet kan det desværre ske, at rekalibreringen af uforklarlige årsager fejler. Da rekalibrering ikke må undlades, henviser Carglass® kunden til et autoriseret værksted, hvis udstyr oftest kan afhjælpe.

Sker dette, får kunden en ansvarsfraskrivelse, der sikrer, at kunden ved, at man ikke må stole på assistentsystemerne, før kamera er korrekt rekalibreret. 

Betaling: Værkstedet oplyses om, at afregning for rekalibrering skal via Carglass®, så hverken kunde eller forsikringsselskab får ekstra udgifter til dette.

Er det et kvalitetsproblem, når rekalibrering fejler?

Spørgsmål

Er kvaliteten af Carglass® arbejde ikke ok, når rekalibrering fejler?

Svar

Kvaliteten af Carglass® rudeskift, herunder ruder, lim og arbejdsmetoder samt rekalibrering er af OE-tilsvarende kvalitet, men der er begrænsninger på eftermarkedsudstyr, som forklarer ovenstående scenarier, der heldigvis sker meget sjældent i forhold til, at Carglass® årligt skifter mere end 70.000 ruder på danske forsikringstagere.

Hvad står ADAS for?

ADAS står for Advanced Driver Assistance System og dækker over systemer, der bruges til at hjælpe føreren af bilen. Det kan være systemer som fx vognbaneassistance, adaptiv fartpilot, og automatisk nødbremse.

Hvorfor skal et kamera kalibreres efter rudeskift?

Et kamera skal kalibreres efter et rudeskift, fordi når ruden bliver skiftet, så kan der være meget små forskelle på den nye og den gamle forrude, hvilket kan betyde at kameraet ikke opfanger ting på den samme måde som før. Det er derfor meget vigtigt at få kalibreret kameraet hver gang ruden er blevet skiftet.

Er det altid nødvendigt at kalibrere efter et rudeskift?

Ja, det er ALTID nødvendigt at kalibrere efter et rudeskift. Det er slet ikke til diskussion, og det er uanset, hvad man ellers kan få at vide.